Algemene voorwaarden
ARTIKEL 1 – TOEPASSELIJKHEID
1.1. M-Assistance BV, met ondernemingsnummer 0834.848.217 en maatschappelijke zetel te 3800 Sint-Truiden, Montenakenweg 540 (info@m-assistance.be), is een onderneming actief ingaande diensten in verband met vervoer van motorvoertuigen.
1.2. De algemene voorwaarden van M-Assistance zijn van toepassing op alle prestaties geleverd door M-Assistance. De algemene voorwaarden maken integraal deel uit van elke overeenkomst en zijn van toepassing met uitsluiting van alle algemene voorwaarden van de klant.
1.3. Door het aanvragen van prestatie vanwege M-Assistance, verklaart de klant op de hoogte te zijn van de algemene voorwaarden en deze te aanvaarden. De algemene voorwaarden kunnen steeds geconsulteerd worden op www.m-assistance.be. De aanvaarding van de algemene voorwaarden wordt vermoed van zodra M-Assistance de opdracht heeft aangevat.
1.4. Indien een situatie zich voordoet dewelke niet geregeld werd in onderhavige algemene voorwaarden, dient deze geïnterpreteerd te worden conform het gemene recht rekening houdende met de geest van deze algemene voorwaarden. De eventuele nietigheid of ongeldigheid van één van de hierna vermelde bepalingen, heeft in geen geval invloed op de geldigheid van de andere bepalingen, dewelke integraal van kracht blijven.
ARTIKEL 2 – OVEREENKOMST EN MEERWERKEN
2.1. Een opdracht kan zowel schriftelijk als mondeling worden gegeven gelet op de aard van de dienstverlening.
2.2. Eventuele prijsopgaven van M-Assistance zijn vrijblijvend en worden geformuleerd onder alle voorbehoud.
2.3. M-Assistance is niet aansprakelijk voor materiële vergissingen zoals onder meer typfouten en telfouten.
2.4. De overeenkomst wordt behoudens andersluidend beding afgesloten voor een specifieke opdracht. Bij periodiek te verrichten opdrachten zal de overeenkomst steeds aangeven in welke frequentie de diensten worden verricht.
2.5. Wijzigingen aan de overeenkomst zijn enkel mogelijk door schriftelijke aanvaarding van zowel M-Assistance als de klant.
2.6. Supplementaire opdrachten of diensten in afwijking van de initiële opdracht zullen het recht doen ontstaan op additionele vergoeding in hoofde van M-Assistance.
2.7. Een ingevulde werkopdracht houdt de uitdrukkelijke aanvaarding van de algemene voorwaarden in door de klant en geeft blijk van de contractuele relatie tussen M-Assistance en de klant, ook al worden de prestaties uitgevoerd in opdracht van de overheidsdiensten.
2.8. Indien een voertuig op verzoek van de overheidsdiensten (politie, brandweer,…) wordt opgeladen door M-Assistance, kan de eigenaar van het voertuig kennis nemen van de algemene voorwaarden bij het betreden van de maatschappelijke zetel van M-Assistance voor het ophalen van zijn/haar voertuig.
ARTIKEL 3 – VERTEGENWOORDIGING
3.1. Iedere persoon of maatschappij die opdrachten plaatst voor rekening van derden of met het verzoek ze aan derden te factureren, maakt zich sterk voor deze derden in overeenstemming met artikel 5.106 B.W. en zal persoonlijk aansprakelijk zijn voor de betaling.
ARTIKEL 4 – VERPLICHTINGEN VAN M-Assistance
4.1. M-Assistance zal de toevertrouwde opdracht naar best inzicht en vermogen uitvoeren overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap en dit binnen een redelijke termijn. Partijen komen uitdrukkelijk overeen dat de verplichtingen van M-Assistance het karakter hebben van een inspanningsverbintenis.
4.2. Tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen, behoudt M-Assistance de volledige vrijheid in het aanwenden van externe experten, materialen of het nemen van dringende noodzakelijke maatregelen.
4.3. Alle kosten m.b.t. het bewaren van een elektrisch of hybride voertuig waarbij er schade wordt vastgesteld of wordt vermoed aan de batterij, het monitoren van de status van de (vermoedelijk) beschadigde batterij en het nemen van noodzakelijke schadebeperkende maatregelen (zoals het onderdompelen van het voertuig, de contaminatie van vervuld bluswater, de stockage van het voertuig,…) zullen integraal worden aangerekend aan de klant.
4.4. M-Assistance is gerechtigd haar rechten of verplichtingen voortvloeiend uit de overeenkomst over te dragen aan derden in onderaanneming en/of om beroep te doen op externen voor de uitvoering van de opdracht.
ARTIKEL 5 – VERPLICHTINGEN VAN DE KLANT
5.1. De klant verbindt zich ertoe alle informatie tijdig te verstrekken die noodzakelijk geacht wordt om de opdracht op doeltreffende wijze te kunnen uitvoeren. De klant staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de verstrekte gegevens. Bij gebreke aan tijdige verstrekking van de correcte informatie heeft M-Assistance het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende additionele kosten in rekening te brengen. De klant vrijwaart M-Assistance voor aanspraken van derden wegens schade voortvloeiend uit het onjuist of onvolledig karakter van de verstrekte informatie en gegevens.
5.2. Onder door de klant aan te leveren informatie wordt onder meer verstaan: plaats waar voertuig zich bevindt, type voertuig, reden van verzoek tot verplaatsing van het voertuig, eventueel aanwezige hindernissen, aanwezige schade aan het voertuig,…
5.3. Wijzigingen met betrekking tot de opdracht moeten tijdig en schriftelijk door de klant bekend worden gemaakt aan M-Assistance en dit uiterlijk voor de aanvang van de opdracht.
ARTIKEL 6 – PRIJZEN, BETALINGEN EN RETENTIERECHT
6.1. De prijzen van M-Assistance worden gebaseerd op de omvang van de opdracht en dit rekening houdende met de omstandigheden waarin de opdracht dient te worden uitgevoerd.
6.2. De vermelde prijzen zijn altijd exclusief BTW.
6.3. M-Assistance behoudt zich het recht voor tot het aanrekenen van een meerprijs voor diensten die niet werden opgenomen in de initiële opdracht.
6.4. M-Assistance behoudt zich het recht voor tot het vragen van een voorschot of de betaling van de integrale kostprijs vooraleer de opdracht aan te vatten.
6.5. De diensten zijn contant betaalbaar. Alle betalingen dienen te gebeuren op het adres van de zetel van M-Assistance.
6.6. Alle kosten en facturen dienen onmiddellijk betaald te worden, tenzij anders overeengekomen.
6.7. Bij gebreke aan tijdige betaling door een onderneming heeft M-Assistance vanaf de vervaldag van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling recht op een verwijlinterest gelijk aan de intrestvoet overeenkomstig de wet van 02.08.2002 tot bestrijding van de betalingsachterstand inzake handelstransacties. Elke begonnen maand wordt hierbij als een volledige maand beschouwd. Eveneens zal een schadevergoeding van 10% op het factuurbedrag met een minimum van 250,00 EUR administratiekost en een bedrag van 75,00 EUR ter dekking van de gemaakte buitengerechtelijke invorderingskosten, verschuldigd zijn. Dit geldt als forfaitaire schadevergoeding voor de andere kosten dan het renteverlies en de eigenlijke gerechtskosten en dit onverminderd het recht van M-Assistance voor het vorderen van meerschade.
6.8. Bij niet-betaling van de facturen binnen de gestelde termijn door een consument, zal er een eerste kosteloze aanmaning worden verstuurd. Indien er gedurende één kalenderjaar een vierde keer een aanmaning moet worden verstuurd t.g.v. onbetaalde facturen voor regelmatige prestaties of diensten geleverd door M-Assistance ten behoeve van de klant/consument, zal er voor deze vierde eerste aanmaning wel een kost kunnen worden aangerekend t.b.v. 7,50 EUR meer de verzendingskosten. Bij gebrek aan betaling binnen de 14 kalenderdagen na de eerste aanmaning zullen er verwijlintresten verschuldigd zijn a rato van de wettelijke rentevoeten. Eveneens is van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling een forfaitaire vergoeding verschuldigd van 10%, met een minimum van 250 EUR als schadebeding t.g.v. de kosten eigen aan wanbetaling. Indien wettelijk vereist, zal dit schadebeding worden herleid op basis van de barema’s opgenomen in de wet dd. 4 mei 2023 houdende invoeging van boek XIX in het WER.
6.9. Bij wanbetaling zullen ook alle nog niet vervallen facturen onmiddellijk opeisbaar worden.
6.10. M-Assistance behoudt zich het recht voor om bij gebreke aan tijdige betaling van de factuur de overeenkomst zonder ingebrekestelling of gerechtelijke tussenkomst op te schorten, dan wel met onmiddellijke ingang te beëindigen, zonder enig recht op schadevergoeding in hoofde van de klant.
6.11. Opmerkingen met betrekking tot de factuur dienen uiterlijk binnen de 5 kalenderdagen na de factuurdatum kenbaar te worden gemaakt aan M-Assistance en dit via aangetekende zending.
6.12. Ingeval van een vermoeden van insolvabiliteit van de klant, behoudt M-Assistance zich het recht voor de uitvoering van de overeenkomst te schorsen in afwachting van een behoorlijke waarborg van betaling. Bij gebreke hieraan heeft M-Assistance het recht de overeenkomst te beëindigen mits facturatie van de reeds gepresteerde zonder enige gehoudenheid tot schadeloosstelling in hoofde van de klant.
6.13. Bij gebreke aan tijdige betaling vanwege de klant van één of meerdere facturen, zal M-Assistance zich het recht voorbehouden om de teruggave van het voertuig op te schorten.
ARTIKEL 7 – AANSPRAKELIJKHEID
7.1. De klant is verplicht M-Assistance uiterlijk binnen een termijn van 24 uur na het beëindigen van de prestaties te verwittigen indien er een tekortkoming of gebrek wordt vastgesteld. Dit door middel van een aangetekend schrijven. Bij gebreke aan (tijdige) verwittiging, wordt de klant geacht akkoord te gaan met de geleverde werkzaamheden.
7.2. Gebreken in de uitvoering, welke zichtbaar waren op het ogenblik van beëindiging van de opdracht/inontvangstname van het voertuig, worden in elk geval gedekt door de (uitdrukkelijke of stilzwijgende) aanvaarding van de opdracht bij de inontvangstname van het voertuig en komen niet in aanmerking voor enige vorm van schadeloosstelling door M-Assistance.
7.3. M-Assistance is uitsluitend aansprakelijk voor schade aan het behandelde object en enkel wanneer deze het gevolg is van een zware fout, opzet of bedrog. Gebreken welke intrinsiek aanwezig waren aan het voertuig, dan wel voortvloeien uit verkeerdelijk verschafte informatie door de klant, kunnen geen aanleiding tot aansprakelijkheid in hoofde van M-Assistance.
7.4. De klant vrijwaart M-Assistance in hoofdsom, kosten en intresten voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade (beweren) geleden te hebben.
7.8. Voor zover M-Assistance bij haar activiteiten afhankelijk is van de medewerking, diensten of leveringen van derden, kan zij op geen enkele manier aansprakelijk gesteld worden voor enige schade voortvloeiend uit gebeurlijke vertragingen of hun fout.
7.9. De klant laat zijn/haar voertuig opladen door M-Assistance op eigen risico. M-Assistance is niet verantwoordelijk voor ongevallen of diefstal gedurende de periode dat het voertuig bij M-Assistance wordt achtergelaten door de klant. De klant dient hiervoor voldoende verzekerd te zijn en kan op eerste verzoek vanwege M-Assistance een bewijs van deze verzekering overmaken aan M-Assistance.
7.10. In geval van aansprakelijkheid in hoofde van M-Assistance blijft de vergoedbare schade beperkt tot directe materiële schade en is de schadevergoeding beperkt tot het bedrag waarvoor de door M-Assistance afgesloten verzekeringen tussenkomst verlenen, dan wel tot 10% van de prijs van de betrokken opdracht indien de verzekering geen dekking verleent. M-Assistance is niet aansprakelijk voor vermogensschade, letselschade, indirecte schade of gevolgschade.
7.11. Iedere vordering van de klant tot schadevergoeding dient te worden ingesteld binnen een termijn van 3 maanden nadat de feiten waarop deze vordering wordt gebaseerd gekend waren door de klant of redelijkerwijze gekend konden zijn.
ARTIKEL 8 – OVERMACHT EN BEËINDIGING
8.1. In geval van tijdelijke overmacht worden de verplichtingen van partijen onder deze overeenkomst geschorst of beperkt gedurende de periode van overmacht.
8.2. M-Assistance kan de overeenkomst zonder voorafgaande ingebrekestelling en zonder voorafgaande rechterlijke tussenkomst lastens de andere partij ontbinden in geval de klant zich niet houdt aan de met M-Assistance gesloten overeenkomst inclusief de algemene voorwaarden. Dit is eveneens het geval bij enige strafrechtelijke inbreuk gepleegd door de klant ten nadele van M-Assistance, faillissement, liquidatie, kennelijk onvermogen alsook bij elke wijziging aan de juridische toestand van de klant.
8.3. Het recht van M-Assistance om de overeenkomst lastens de klant te ontbinden, laat diens recht om van de klant een schadevergoeding te vorderen onverlet.
8.4. De klant heeft het recht de overeenkomst ten allen tijden op te zeggen mits schriftelijke kennisgeving aan M-Assistance uiterlijk voor de voorziene aanvang van de opdracht. Indien de opdracht na voormeld tijdstip wordt geannuleerd, is M-Assistance gerechtigd tot het aanrekenen van de volledig voorziene vergoeding voor de betrokken opdracht. Deze vergoeding laat het recht van M-Assistance om betaling te vorderen van hoger werkelijk geleden schade onverlet.
ARTIKEL 9 – PRIVACY EN GEGEVENSBESCHERMING
9.1. M-Assistance erkent het belang van een veilige verwerking van persoonsgegevens conform de heersende nationale regelgeving, waaronder de wet van 30 juli 2018, alsmede Verordening (EU) 2016/679 en tracht deze na te leven.
9.2. De klant heeft het recht op inzage, kosteloze verbetering en/of weglating van diens verzamelde persoonsgegevens te verzoeken, alsmede het recht om diens toestemming in te trekken of om de overdraagbaarheid van diens gegevens te verzoeken. De door M-Assistance verzamelde gegevens kunnen geraadpleegd worden na schriftelijk verzoek (info@m-assistance.be).
9.3. Vragen en/of klachten met betrekking tot de verwerking van uw persoonsgegevens kunnen gericht worden aan het centrale contactpunt bij M-Assistance (info@m-assistance.be). Voor meer informatie kan u steeds het privacybeleid consulteren of de website van de Gegevensbeschermingsautoriteit (www.gegevensbeschermingsautoriteit.be).
ARTIKEL 10 – GESCHILLEN
10.1. Voor geschillen die voortvloeien uit deze algemene voorwaarden en/of de overeenkomst is uitsluitend het Belgisch recht van toepassing en zijn uitsluitend de rechtbanken behorende tot het gerechtelijk arrondissement waarin de maatschappelijke zetel van M-Assistance is gevestigd bevoegd.
10.2. M-Assistance behoudt zich het recht voor om een geschil in te leiden voor de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement van de maatschappelijke zetel van de klant.